tirsdag den 30. august 2011

At få job hos Star Tour...

Skulle man måske tro er meget lige til.. 



Men det var faktisk en lidt længere proces, som jeg vil fortælle lidt om..

Da jeg besluttede mig for at søge job som guide vidste jeg,
at det skulle være hos et selskab, hvis værdier og profil jeg selv kunne stå inde for.
Jeg var klar over, at mit formål med et job som guide ikke var,
at skulle fungere som "fest"-guide eller lignende.
Jeg ville gerne noget der var lidt mere seriøst. Derfor valgte jeg at søge hos Star Tour.
Det var ret tilfældigt, da jeg klikkede ind på deres hjemmeside og rent faktisk så at de manglede guider på daværende tidspunkt.

D. 10 maj 2011 udfyldte jeg en ansøgning på Star Tours hjemmeside &
skrev selv en udopfordret ansøgning som jeg vedhæftede.
Allerede dagen efter modtog jeg en bekræftelse på min ansøgning og med beskeden om,
at jeg var gået "videre". Jeg skulle derfor udfylde et slags spørgeskema,
hvor man skulle svare på alle mulige udsagn og svare på hvordan man ville reagere i forskellige situationer. Derefter skulle man bare vente på yderligere besked..

D. 6 . juni fik jeg igen en glædelig besked, jeg var igen gået videre.
Denne gang skulle jeg igennem en MINT personlighedstest.
Denne test er på engelsk hvor man på tid skal svare på en hel MASSE spørgsmål.
Disse spørgsmål var en masse udsagn hvor man enten skulle svare rigtigt eller forkert alt efter om udsagnet passede på en. Mange af spørgsmålene gik igen & var bare formuleret på forskellige måder - sikkert for at se om man blev ved med at svare det samme/stå ved sine meninger/holdninger. 
Nu skulle der bare ventes IGEN.....
Denne gang skulle man vente på besked om, om man var gået videre til et telefoninterview.

D. 12. juni blev jeg kaldt til det såkaldte telefoninterview -
her skulle jeg ringe til Esben (han står for alle Star Tours guider).
Dette telefoninterview var lidt skægt,
for det varede knapt nok fem minutter & de eneste ting jeg blev spurgt om var noget de allerede vidste om mig. (Uddannelse, hvor jeg havde gået i skole og lignende).
Esben takkede fordi jeg havde ringet og sagde,
at jeg ville få besked hvis jeg skulle til samtale på deres hovedkontor i København.. 

Allerede d. 20. juni fik jeg en mail om, at jeg skulle til jobsamtale hos Star Tour -
så jeg var simpelthen bare SÅ glad. Jeg skulle til samtale d. 4. juli i København :-)
Jeg var virkelig lettet og følte, at nu var jeg virkelig tæt på, 
 måske kunne jeg være heldig og få jobbet. 

Det blev hurtigt d. 4. juli og jeg satte snuden mod København!
Jeg var virkelig stået tidligt op, for jeg skulle allerede være til samtale kl. 9.30.
Samtidig var jeg stået op, så jeg kunne køre over en time før jeg overhovedet behøvede..
MEN, skæbnen ville at der havde været skybrud på djævleøen og jeg røg ind i en flere kilometer lang kø, da jeg næsten var ved den afkørsel jeg skulle af ved!
Tiden begyndte at gå & jeg kom bare ingen vejne...
Jeg begyndte at svede og få ondt i maven, for jeg ville bare ikke komme for sent. 
Klokken nærmerede sig 9.30 og på gps'en kunne jeg se,
at jeg i hvert fald ville komme et kvarter for sent, så jeg tænkte jeg måtte få fat i Esben. 
Han tog selvfølgelig ikke sin telefon (hvor uheldig har man lov til at være)!!
Jeg fik fat i en dame hos Star Tour, hun virkede dog ikke til at vide hvad jeg snakkede om,
men lovede at give Esben besked om min forsinkelse.

ENDELIG var jeg fremme!
Jeg skyndte mig ind og undskyldte naturligvis min forsinkelse
(jeg var heldigvis ikke den eneste der kom for sent).
Dagen forløb med: en præsentation af en selv, gruppearbejde, fremlæggelser og en individuel samtale.
Vi var ca. 12 personer og fik at vide, at de skulle have ca. 140 danskere til samtale,
hvor de "kun" skulle bruge 40!
Jeg må indrømme, at der forsvandt lidt af mit håb.
Jeg var godt klar over, at man virkelig skulle skille sig ud af mængden for at få et job...

Jeg må have skilt mig ud af mængden! :-) 
For d. 8. juli fik jeg den glædelig besked, at jeg havde fået job hos Star Tour.
D. 5. november 2011 rejser jeg derfor af sted som guide & jeg GLÆDER mig..

Det var lidt om min ansættelsesproces hos Star Tour.
Vejen har været lang, men jeg er sikker på at den er det hele værd, når jeg først tager af sted.

(Star Tour guider)





3 kommentarer:

  1. Har du nogle gode tips til en person som også ønsker job som guide hos Star Tours? Sidder og skal til at skrive min motiveret ansøgning, men har fået lidt af en skriveblokade, så ville hører om du måske havde nogle gode råd, til hvad de bemærker i en ansøgning?
    Vil også gerne hører om dine oplevelser hos Star Tours? :-)

    Mvh Helena

    SvarSlet
  2. Hej Helena. Jeg er guide hos Star Tour, så hvis du mangler lidt indsigt i jobbet, kan du læse med her: http://travel-stepher.blogspot.dk/ Du spørger bare, hvis du vil vide noget :-) Hilsen Stephanie

    SvarSlet
  3. Kunne du forklare mere omkring recruitment dagen aka interviewet? Hvad sagde du? Hvilke spørgsmål var der? Hvad for nogle cases lavede i? :-)

    SvarSlet